1. هزینه های مشهود و نامشهود جذب نیرو

    زمان و پولی که در فرآیند جذب نیرو به صورت مشهود و نامشهود بر سازمان تحمیل میشوند، هزینه هایی هستند که سازمان باید آن ها را در نظر بگیرد. باید بهترین روش و کانال استخدام در نظر گرفته شود و توجه شود هر چه زمان استخدام به تاخیر بیفتد، هزینه کارهای معوق نیز افزایش می یابد.

  2. نداشتن برنامه ریزی دقیق و متناسب برای جذب نیرو

    برای هر شغلی باید شرح شغل ویژه و مبتنی بر همان سمت در نظر گرفته شود که فارغ از کارکنان سابق یا شرایط فعلی سازمان باشد. ویژگی های خاص شغل و خاص فرد منصوب به آن شغل باید مکتوب شود و جزئیاتی نظیر تعداد نیروی مورد نیاز و نمودار سازمانی و … در نظر گرفته شود. برنامه ریزی استخدامی باید کاملا مبتنی بر برنامه ی استراتژیک سازمان باشد.

  3. طولانی بودن روند جذب نیرو و در پی آن استخدامِ زمان بر

    فرآیند جذب نیرو با توجه به ساختار و پیچیدگی شرکت ها زمان بر است، هر چند اختصاص زمان کمتر به مصاحبه و جذب نیرو مثبت به نظر میرسد اما تعجیل در این امر میتواند باعث انتخاب نادرست شود و زمان و هزینه ی هدر رفته ای را برای نیرو و سازمان رقم بزند.

  4. کم بودن مهارت مصاحبه کننده

    مصاحبه کننده باید با مدیر منابع انسانی همسو باشد و با مهارت عملیات مصاحبه را انجام دهد. بد نیست در مصاحبه یکی از اعضای منابع انسانی نیز حضور یابد.

  5. کمبود نیروی متخصص و حرفه ای

    در بسیاری از زمینه های شغلی خصوصا زمینه های بکر و مدرن کمبود متخصص وجود دارد و باید ضمن مصاحبه میزان تخصص افراد را مورد بررسی قرار داد.

  6. نیروهای ناسازگار با فرهنگ سازمانی

    یکی از مهمترین مسائل پیش روی استخدام کنندگان این است که تطابق فرهنگ فردی و سازمانی را در مصاحبه شوندگان مورد بررسی قرار دهند. اگر این عامل به درستی هدایت شود مشکلاتی اعم از عدم علاقه به کار، ترک کار و خسارات ناشی از آن برای سازمان به وجود نخواهد آمد.

  7. پیشنهاد حقوق های درخواستی بالا از سوی کارجویان

    با ارائه ایده ها و پیشنهادات جذاب میشود این عامل را کمرنگ کرد.

اولین نمایشگاه کار ایران