در بین افراد جویای کار تعدادی از افراد دارای علاقه، مهارت و تحصیلات مرتبط با هم  هستند و احتمالا سابقه کاری مرتبط با تحصیلات خود را دارند. این افراد برای پیدا کردن شغل مناسب مشکلات چندانی ندارند، چرا که در زمینه ای که علاقه داشته اند تحصیل کرده اند، یا در زمینه ای که علاقه داشته اند وارد بازار کار شده اند و خوب میدانند دنبال چه کاری و در چه زمینه ای میگردند.

افرادی که میدانند دنبال چه کاری هستند در بین فرصت های شغلی موجود میتوانند چند عبارت شناخته شده را جستجو کنند و در نهایت از گزینه های محدودی که موجود است چند تایی را انتخاب کنند.

اما دسته ای از افراد که زمینه علاقه، تحصیل و مهارت هایشان یکی نیست عموما نوعی سردرگمی و حسرت را در خود دارند. سردرگمی به دلیل این که نمی دانند در کدام زمینه باید کار کنند و حسرت به این خاطر که همواره فکر میکنند  شغل های دیگری میتواند برایشان مناسب باشد و در حال حاضر جایگاه درستی ندارند.

در این بین، نوعی ابهام از ماهیت کار و محیط کاری برای کارجویان وجود دارد، که این ابهام خود دامن زننده به سردرگمی بیشتر است و یافتن شغل را دشوارتر میکند.

مشکلات ناشی از استخدام افرادی که دارای عدم تناسب در علاقه، مهارت و تحصیل هستند

کارجویانی که در علاقه، تحصیلات و مهارت های خود دچار عدم تناسب و پراکندگی هستند، لزوما افرادی نیستند که کم مهارت یا کم توان باشند. بلکه افرادی که در زمینه های مختلفی سابقه کار و تحصیل دارند و دارای علایق متعددی هستند، میتوانند در برخی از مشاغل بسیار سودمند باشند. چرا که مشاغل زیادی نیاز به افرادی با چند زمینه توانمندی دارند.

به طور کلی از جمله عللی که نیروهای مستعد و توانمند با چند زمینه تمایل شغلی بیکار میمانند میتوان موارد زیر را نام برد:

  • عدم شناخت کارجو از توانمندی های خود: این امر باعث میشود فرد از کارایی های خود مطلع نباشد و همواره در مشاغل متعددی دچار یاس شود و پس از تجربه چندین شغلِ ناقضِ رضایتمندی، یا به شغلِ متناسب با خود دست یابد و یا از تلاش در زمینه یافتن شغل مناسب با قابلیت های خود دست بر دارد.
  • عدم شناخت کافیِ کارجو از مشاغلی که میتواند دو یا چند زمینه از توانمندی هایش را در بر بگیرد: بسیاری از افرادی که شغل متناسب با خود را پیدا نمیکنند، از وجود مشاغلی که میتواند حس رضایتمندی و انگیزه برایشان ایجاد کند آگاه نیستند.
  • شرکت ها با افرادی که چند زمینه قابلیت دارند آشنا نیستند: شرکت ها بدون داشتن آگاهی از وجود افرادی که دارای چند زمینه توانمندی هستند و میتوانند برایشان کارایی مطلوبی داشته باشند، نیروهایی را انتخاب میکنند که قابلیت های محدودتری دارند و برخی از وظایفِ شغلی که در آن قرار میگیرند را به خوبی نمیشناسند و یا آن زمینه ها را با رغبت کمی انجام میدهند.

 

نمایشگاه کار  و راهکار

  • نمایشگاه کار بستری را فراهم میکند که کارفرمایان میتوانند نیرو های مستعد و مورد نظر خود را پیدا کنند و کارجویان نیز میتوانند شغل مناسب و مورد نظر خود را در بین شرکت های حاضر در نمایشگاه کار بیابند.
  • کارفرمایانی که در نمایشگاه کار حاضر میشوند برای یافتن نیروی کارِ مناسب، زمان و هزینه صرف میکنند و برایشان اهمیت دارد که چه نیروهایی را استخدام نمایند. از طرفی کارجویانی که به این نمایشگاه مراجعه میکنند در صدد دیدار با مسئولین شرکت های برجسته هستند و به دنبال کاری متناسب با خود زمانی را به بازدید و بهره بردن از نمایشگاه اختصاص میدهند.
  • نقشی که نمایشگاه کار برای رساندن کارجویانِ چند قابلیته به شغل متناسبشان فراهم میکند غیر قابل انکار است، چرا که فرصت های شغلیِ دور مانده از دید کارجویان را در معرض دید ایشان قرار میدهد. کارجویان میتوانند شرح شغل ها را نه تنها به صورت مکتوب داشته باشند، بلکه به طور شفاهی و مشروح جزئیات کار را از زبان نمایندگانِ شرکت ها بشنوند. این امکان ابهام را از ذهن کارجویان محو میکند و کارفرمایان را قادر به استخدام نیروی متناسب با کار مورد نظرشان میسازد.